Sunday, April 5, 2009

SUMBER MAKANAN TERBAIK KETIKA BERDIET

Anda disarankan agar tidak keterlaluan ketika berdiet. Nikmati sahaja makanan-makanan kegemaran anda, tetapi cuba batasi kuantiti makanan serta jumlah kalori anda setiap hari. Jangan lupa untuk lakukan senaman agar anda lebih cergas. Berikut adalah beberapa makanan yang sebaik-baiknya anda amalkan ketika anda berdiet:

Kacang buncis dan kacang panjang

Kedua-dua jenis sayur ini kaya dengan serat dan mengandungi beberapa keperluan nutrien yang diperlukan oleh tubuh seperti potasium. Potasium boleh membantu mengatasi masalah kelebihan cairan, protein dan kalsium.

Bijirin oat
Kanadungan antioksida dan serat di dalam oat baik untuk membakar lemak dan membuatkan anda sentiasa bertenaga sepanjang hari.

Limau dan anggur
Buah seperti limau dan anggur membantu menbentuk serat kolagen. Ia juga mangandungi methoxylated bioflavonoids yang amat berguna pada tubuh untuk melancarkan perjalanan darah serta memperkuatkan pembuluh rambut.

Brokoli
Sayuran yang serupa dengan kubis bunga ini mengandungi alpha lipoicacid yang berguna untuk mencegah kolagen, selenium yang memaksimumkan vitamin C, E dan beta karoten, serta mengandungi kalsium.

Nanas
Buah ini banyak membantu untuk mamperbaiki serat kolagen yang rosak. Selain itu, ia juga mengandungi vitamin C.

Asparagus
Asparagus mungkin juga antara kurang digemari. Namun, bagi yang mementingkan diet dan kesihatan, pastinya asparagus menjadi pilihan. Ia amat baik untuk memperkuatkan pembuluh vena dan pembuluh rambut. Di samping itu, asparagus baik untuk membantu mangawal takanan darah. Kandungan glutathione, iaitu enzim yang besifat detoksifikasi membantu proses detoksifikasi dan melawan radikal bebas.

Pisang
Kandungan postasium dan vitamin V6 di dalam pisang bermanfaat untuk mengatasi masalah kelebihan cairan di dalam tubuh.


Bawang merah dan bawang putih
Bawang mengandungi sulfur yang membantu mengatasi kesan daripada pendedahan radikal bebas, vitamin E dan vitamin C

Avokado
Buah ini mangandungi kalori yang tinggi, tetapi ia turut mengandungi asid lemak esensial yang amat baik untuk kulit. Kandungan vitamin E dan beta sisosteral, serta serat didalamnyajuga membantu mengatasi masalah kolestrol.

No comments:

Post a Comment