Sunday, April 5, 2009

PENYAKIT YANG PALING DITAKUTI..

Bersediakah anda?

Penyakit biasa yang paling ditakuti ramai wanita dan penyelesaian terbaik menanganinya.

KANSER PAYUDARA
Anda lebih berisiko jika ada di antara ahli keluarga yang menghadapinya. Namun gaya hidup tidak sihat seperti terlebih berat badan, pengambilan alcohol yang tinggi, kurang bersenam boleh juga meningkatkan risiko menghadapi kanser payudara yang menyerang seorang dalam sembilan wanita.

Tindakan Terbaik
Ambil makanan yang rendah lemak, kurang alcohol dan bergerak aktif. Pastikan juga setiap perubahan yang berlaku pada buah dada. Merasa dan mengetahui perubahan buah dada pada masa yang berbeza setiap bulan boleh membantu anda mengenal pasti benjolan yang baru, tompokan kulit merah dan perubahan bentuk dan saiz. Sekiranya anda tidak pasti, segera berjumpa doctor untuk pemeriksaan selanjutnya.



JANTUNG
Pada tahun 2004, penyakit jantung koronari meragut nyawa 47,287 wanita berbanding 12,338 akibat kanser payudara. Jagalah kesihatan jantung dengan lebih baik.



Tindakan Terbaik
Berhenti merokok, anda boleh mengurangkan risiko serangan jantung tiga kali ganda hanya dalam masa dua tahun. Selain itu, lakukan pemeriksaan kolesterol dan tekanan darah.


DEMENTIA (NYAYUK)
Penyakit Alzheimer menyerang 1 dalam 14 orang wanita berusia 65 tahun ke atas dan 1 dalam 8 orang wanita berusia lebih 80 tahun. Namun, kajian menunjukkan jika seseorang wanita itu perokok aktif atau mempunyai tekanan darah dan kolesterol yang tinggi, risiko menghadapi dementia adalah lebih tinggi.

Tindakan Terbaik
Lakukan senaman otak dengan lebih kerap, membaca, membuat teka silang kate dan berbincang dengan kawan-kawan adalah terapi minda yang terbaik untuk mengaktifkan otak


OSTEOPOROSIS
Risiko anda mendapat osteoporosis lebih tinggi jika anda menopous lebih awal atau menjalani histerektomi (membuang rahim), mempunyai sejarah keluarga, merokok, kurang berat badan atau menderita masalah makan (eating disorder)

Tindakan Terbaik
Lakukan senaman yang boleh menguatkan tulang seperti berlari, aerobic atau menari. Pengambilan susu dua gelas sehari juga membantu memenuhi keperluan kalsium tubuh



KETIDAKSUBURAN
Sekurang-kurangnya 15% pasangan mengambil masa lebih daripada setahun untuk hamil. Sekiranya anda sudah mencuba lebih daripada dua tahun, berjumpalah doctor untuk mendapat bantuan.



Tindakan Terbaik
Berhenti merokok, elakkan alcohol, kekalkan garis pinggan yang ideal dan dapatkan pemeriksaan doctor terhadap sebarang penyakit kelamin seperti ‘chlamydia’. Factor ini semua mempengaruhi tahap kesuburan anda dan keupayaan untuk hamil.

No comments:

Post a Comment